Listeners:
Top listeners:
Nasze Radio UK NASZE Polskie Radio w UK
Nowy singiel „Folo Bolo” – Orkiestry Na Dużym Rowerze info naszeradio
today23/02/2023 120 3
Pierwsza na świecie 24-godzinna ULEZ, stworzona w celu ochrony mieszkańców.
Przed zanieczyszczeniem powietrza, została zainstalowana w centrum Londynu przez Sadiqa Khanaw 2019 roku. Wprowadzono opłatę w wysokości 12,50 funtów za dzień dla pojazdów wjeżdżających do strefy, które przekroczyły określone normy emisji.
Dwa lata później ULEZ został rozszerzony na gminy w obrębie północnych i południowych obwodnic miasta, znanych jako Inner London.
Najnowszy raport ekspertów dotyczący zanieczyszczenia powietrza. Zlecony przez burmistrza Londynu, dowodzi ponad wszelką wątpliwość. Strefy Ultra Niskiej Emisji (ULEZ) działają. Jakość powietrza w stolicy Wielkiej Brytanii uległa radykalnej poprawie.
Sadiq Khan, burmistrz Londynu, w wywiadzie dla “Evening Standard”:
“Jako były prawnik uwielbiam patrzeć na dowody. A te są jednoznaczne. ULEZ to najskuteczniejsza polityka oczyszczania powietrza w naszym mieście, jaka kiedykolwiek istniała”
Dowody, na które powołuje się Sadiq Khan, to naukowo przygotowany i zweryfikowany raport. Zlecony przez burmistrza przed planowanym rozszerzeniem stref dla pojazdów o ultra niskiej emisji. Raport, opublikowany w lutym, dowodzi, że wprowadzone do tej pory regulacje były nadzwyczaj skuteczne.
Badania wykazały, że od czasu rozszerzenia ULEZ liczba starszych pojazdów o wysokiej emisji spalin w gminie spadła o 60%. Emisja tlenków azotu (NOX) spadła o 26% w gminie i 23% w całym Londynie w porównaniu z poziomem sprzed 2019 roku.
W ciągu czterech lat obowiązywania ULEZ stężenie drobnego pyłu zawieszonego (PM2,5) spadło o 19% w strefie i 7% w całym mieście, a emisja dwutlenku węgla spadła odpowiednio o 4% i 3%. Zauważono również, że emisja dwutlenku azotu (NO2) nie osiągnęła już poziomu sprzed lockdownu, gdy ruch uliczny wrócił do normy po pandemii.
Burmistrz ogłosił plany rozszerzenia, do 29 sierpnia 2023 roku, ULEZ na wszystkie londyńskie gminy.
“Jako burmistrz po prostu nie mogę zaakceptować tego, że pięć milionów ludzi na obrzeżach Londynu nie ma możliwości korzystania z tych samych ratujących życie i zdrowie efektów, jakie ULEZ już przyniosła reszcie naszego miasta” – Mówił Sadiq Khan w BBC News.
Jednak nie wszyscy są zadowoleni z planu rozszerzenia ULEZ. Rady w zewnętrznych 11 dzielnicach wyraziły obawy, że bez stref nałożą nie potrzebne koszty na mieszkańców obszarów, gdzie jakość powietrza jest lepsza niż w centrum.
Z drugiej strony udało się rozwiać obawy przeciwników ULEZ, że ograniczenie ruchu w obrębie ULEZ spowoduje wzrost ruchu poza jego granicami.
“Dane z londyńskiej sieci pomiaru zanieczyszczenia powietrza pokazały, że tak się nie stało. Poziom dwutlenku azotu wzdłuż północnej i południowej obwodnicy znacznie zmalał” – przekazał dziennikowi “The Guardian” dr Gry Fuller, ekspert ds. zanieczyszczenia powietrza miejskiego z Imperial College London, który recenzował raport.
Napisane przez: sandrinezgj
ekologia Londyn Transport UK ULEZ
WhatsApp us
Komentarze są wyłączone.