Brytyjscy kierowcy zostali ostrzeżeni o nadchodzących zmianach w przepisach dotyczących jazdy, które wejdą w życie w grudniu.
Nowe przepisy wprowadzają zmiany w stawkach paliwowych dla samochodów służbowych, zaostrzają wymagania dotyczące ładowania pojazdów elektrycznych (EV) oraz wprowadzają nowe zasady dotyczące tachografów dla pojazdów ciężarowych.
Producenci samochodów będą musieli również spełnić ambitne cele sprzedaży pojazdów elektrycznych na mocy mandatu Zero Emission Vehicle (ZEV), z wysokimi karami za niespełnienie tych wymagań.
Oto kluczowe zmiany, które warto znać, aby przygotować się na zmieniający się rynek transportu w Wielkiej Brytanii:
Advisory Fuel Rates (AFR)
Od 1 grudnia HMRC wprowadza nowe stawki Advisory Fuel Rates (AFR) dla kierowców samochodów służbowych. Stawki te, które pracodawcy stosują do zwrotu kosztów paliwa za podróże służbowe, zostały obniżone. Dla samochodów służbowych z silnikiem diesla powyżej 2000cc stawka spadnie z 18 do 17 ppm, a dla silników diesla o pojemności 1601-2000cc z 14 do 13 ppm. Dla samochodów z silnikiem diesla o pojemności do 1600cc nowa stawka wyniesie 11 ppm (wcześniej 12 ppm). Stawki dla samochodów na benzynę również zostały obniżone, a konkretne stawki różnią się w zależności od pojemności silnika. Samochody hybrydowe mogą być klasyfikowane przez pracodawców jako pojazdy benzynowe lub dieslowe w celu zwrotu kosztów, ale te stawki nie dotyczą vanów, a w przypadku roszczeń VAT wymagany jest paragon.
Nowe przepisy dotyczące tachografów dla pojazdów ciężarowych.
Kierowcy ciężarówek i menedżerowie flot powinni pamiętać o nowych, surowszych przepisach dotyczących tachografów. Do 21 lutego 2024 r. wszystkie nowo zarejestrowane pojazdy ciężarowe muszą być wyposażone w technologię „smart tachograph 2”. Pojazdy już używane, które mają tachografy analogowe lub cyfrowe, muszą zostać doposażone do 31 grudnia 2024 r. w przypadku transportu międzynarodowego. Celem zmian jest poprawa zgodności z przepisami i lepsze śledzenie godzin pracy kierowców w celu zapewnienia bezpieczniejszego i bardziej efektywnego transportu.
Kary do 10 000 funtów za niespełnienie norm ładowania pojazdów elektrycznych
Kierowcy pojazdów elektrycznych skorzystają z nowych przepisów, które mają zapewnić, że punkty ładowania EV spełniają nowoczesne standardy – w przeciwnym razie operatorzy będą musieli liczyć się z wysokimi karami. Operatorzy będą zobowiązani do oferowania opcji płatności zbliżeniowej dla ładowarek o mocy 8 kW i większej oraz zapewnienia 99% niezawodności swoich urządzeń.
Mandat Zero Emission Vehicle (ZEV)
Zmiany czekają także producentów samochodów w ramach mandatu Zero Emission Vehicle (ZEV), który wejdzie w życie 1 stycznia 2024 roku. Producenci samochodów muszą zapewnić, że 22% sprzedaży samochodów i 10% sprzedaży vanów będzie dotyczyć pojazdów elektrycznych w 2024 roku. Cele te będą rosły co roku, a do 2030 roku wymagane będzie 80% sprzedaży pojazdów elektrycznych, a do 2035 roku 100%. Niespełnienie tych celów wiąże się z wysokimi karami – 15 000 funtów za każdy samochód i 9 000 funtów za każdy van, który nie spełnia wymagań. Choć celem tych zmian jest przyspieszenie przejścia na pojazdy elektryczne, istnieje spekulacja, że rząd Partii Pracy może dostosować wymagania tego mandatu.
Leave a Reply